We use self and third-party cookies to enhance the browsing experience and deliver interesting contents and advertising. By continuing navigation, we consider you are accepting their use. [More info] [Hide]

Ramón Acín AquiluéAll the images and videos »
 
Watch on a big map »

Ramón Acín Aquilué

likedon't like+7
 

Ramón Acín Aquilué (painter, sculptor and writer). He/she was born on 30 August 1888, its date of death is 6 August 1936, his/her birthplace is Huesca. There is information in Classora Knowledge Base about 4 rankings, reports and surveys. (edit this text)

Name: Ramón Acín Aquilué
Taxonomy: (See full taxonomy)
Date of birth: 30/08/1888
Date of death: 06/08/1936
Occupation: Painter and Sculptor
Birthplace: Huesca
Sex: Male

Survey highlights »

Green color helps you to identify surveys, which are created from the users votes.

All the surveys of Ramón Acín Aquilué »

Classora users comments »

  • Santiago #1 Santiago Friday, December 9, 2016

    Pintor, intelectual y libertario, Ramón Acín (Huesca, 1888-1936) fue un republicano asesinado, como García Lorca, a comienzos de la Guerra Civil. Coincidió con su paisano Luis Buñuel en París, y años después (1932) con un dinero que obtuvo del premio gordo de la Lotería financió la película "Tierra sin pan", aquel documental sobre Las Hurdes, en el que el propio artista trabajó como ayudante de dirección. Ramón Acín fue un abanderado del arte de vanguardia desde la periferia, como se le ha denominado, y su figura quedó ensombrecida tras su trágica muerte. Con motivo de los 80 años de su desaparición, la revista cultural "Turia" le dedicó un amplio número monográfico para recordar y evocar la personalidad de este oscense universal, que amaba el arte, pero que comprendió que "es imposible que la belleza tenga lugar en un mundo injusto y por ello pretenderá la revolución social y el cambió pedagógico". Estudiante de Química, Acín decide dedicarse exclusivamente al dibujo y la pintura los 20 años, y más adelante vivirá con pasión la escritura. Su primera exposición individual tiene lugar en Barcelona. Tras su muerte su figura es silenciada. En 1982 se recupera su obra con una gran exposición antológica en Huesca.

You must login before adding a comment. Do it here.

See all comments